torsdag 14 april 2011

Lägesrapport: Köpenhamn

Utflykten i dag gick med dubbla barnstolar till Malmö och tåget över till Köpenhamn.
Jag och K upptäckte att vi valt en perfekt dag eftersom kronprins Frederik och Mary skulle döpa sina tvillingar.
Planen var att lyckas ta sig till kyrkan och titta på dopyran för Josephine och Vincent. Men så långt kom vi aldrig.
Efter drygt fem timmar hade vi inte ens lämnat Strøget.
En fara med mig och K när det kommer till shopping är att ingen av oss trycker på stopp-knappen. Det är snarare ”kör”, ”köp”, ”klart du ska ha den”, ”den är du värd” osv. Ja, alla argument funkar. Eller, vi behöver inte ens argumentera för saken.
I vanliga fall brukar vi gå loss i London. Nu har vi lyckats trycka ur oss varsin unge med ett par månaders mellanrum så det blev CPH och resevagn (varav Baby C:s vagn havererade på hemvägen).
Och i stället för lyxiga butiker till oss blev det mest shopping till dreggelpåsarna vi hade med oss.
Det är nya tider…
Längst stopp blev det dock på COS där kreditkortet fick veta att det lever och brukas.
En magnifik dag måste jag säga som såg ut ungefär så här:

Första stoppet blev Wagamama. Fuck smørrebrød sa vi. 
Bebbarna höll med.
De fick dock inte äta från menyn utan medhavd mat. Daisy lyckades för en gångs skull äta någorlunda städat, Baby C lyckades inte lika bra.
Och så fick Daisy testa att äta Marie-kex som Baby C bjuckade på.
Vet ni att ett paket Marie-kex kostar 4:90? Priskurvan på den varan måste ju vara helt vågrät, lika rak som Linus på Linjens… linje. Sånt diskuterade vi bland annat (och hur underbart det är att hot shots fått en välförtjänt revival.)
Sen hittade Daisy en ny kompis. Han pratade danska och hon inget alls men någonstans fann de varandra ändå. Jag funderade på att adoptera honom eller i alla fall ha honom till låns som lekledare under dagen.
Och så provade jag halva COS kollektion medan Daisy fick leka i provrummet. Det var 50% rabatt på en del kläder och jag gick slightly bananas. Den där klänningen jag har på mig köpte jag, och den röda som syns lite i bild. Ja, jag gillar randigt.
Och så konstaterade vi att danskar väljer barnvagnar av typen pansarvagn.
Alltså, de är gigantiska á la Emmaljunga XXXL med traktordäck. Just den här varianten fick agera shoppingvagn tydligen medan ungen fick hänga där bak.
Daisys resevagn däremot är så liten att påsarna ser jättestora ut. 
Eller så är det bara en väldigt stor påse.
Och så fick vi en sockerchock på Illum med en muffins som var lite av ett konstverk. Baby C var dock måttligt imponerad.
Daisy var lite trött av allt shoppande och jag bekymrad över det feta minuset på kontot. Men det glömde jag illa kvickt när det var 50% på NoaNoa.
Och så avslutade vi med att köpa blommor till min svärmor. Här utanför Magasin har de en fantastisk blomsteraffär. Ser ni alla pioner där till höger? Jag vill ha hela bunten. 
Ska bara flytta till Köpenhamn först så det är nära hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar