onsdag 27 april 2011

Jag kom på en rätt

När Håkan är ledig står han för matlagningen för att han, enligt egen utsago, har touch i köket.
Jag kan visserligen hålla med och maten blir alltid delikat (disken jag alltid får ta hand om morgonen efter är dock aldrig delikat).
Detta har lett till att jag förlorat min touch i köket (om jag någonsin hade någon). För en tid sedan skulle jag till exempel laga korv stroganoff som brukar vara en paradrätt (svårt liksom) men det blev skitäckligt. Jag hade helt enkelt glömt hur man gör, glömde vitlöken, kokade falukorven aplänge och vojne, vojne.

När Håkan jobbar blir det ofta så att jag glömmer laga/äta mat. Oftast kommer jag på det vid halv tio på kvällen och trycker i mig en skål chips eller ostbågar alternativt kokar en sån där tub med risgröt om jag pallar.

Nu har jag slutat amma och har hört att man jättelätt lägger på sig en massa kilon igen som rasade av en efter förlossningen.
Och det vill jag ju inte (om inte kilona lägger sig på mina myggbett formerly known as bröst förstås).
Så i dag bestämde jag mig för att börja äta lite nyttigare och tja, äta överhuvudtaget, när Håkan inte är hemma.
Kvällens paradrätt blev därför en slags bulgur med halloumi som jag utvecklat på egen hand från ett annat recept.
Så häpp, let´s go matblogg.

Det här är ingredienserna: Persilja, olivolja, bulgur, russin, rädisor, halloumi, chili, paprika, gurka, cashewnötter, oregano, salt och peppar.
Finhacka alla grönsakerna. Här har jag kommit halvvägs. Tricket ligger i att verkligen finhacka. Jag fuskade lite med gurkan ser jag nu.
Även chilin ska finhackas men pillar man bort fröna med fingret och sen sticker fingret i ögat gör det jätteont. Har gjort det misstaget många gånger. Och nu tänkte jag att om jag sen plockar upp bebis i natt och hon stoppar mitt finger i munnen kan det nog börja spruta eld ur näsborrarna på henne. Och det är ju inte bra. Så jag tog på mig platshandskar och tänkte att det här ser ju lite seriemördarläskigt ut.
När du finhackat alla grönsakerna och hackat sönder cashewnötterna och hällt i russin och blandat runt allt med bulgur ser det ut så här. Och då är det klart. Nej förresten, dränk allt i olivolja också. Strö över salt och peppar. Häll sedan på ännu mer olivolja.
Sedan steker du halloumi snabbt med oregano och så var det klart! 
Ser lite somrigt ut eller hur? Det går ju också att grilla halloumi men att sätta på en grill och grejer nu på balkongen det är banne mig överkurs 5.0.

Och det här kan jag äta till lunch imorgon också eftersom jag gjorde en stor laddning och steka lite mer halloumi till. Jag är smart och snart är jag smal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar