söndag 22 maj 2011

Skrämmande likt

Kollar på ”Gone Baby Gone” på TV4.
Vurmar extra för att den utspelar sig i Boston och att jag känner igen mig i vissa vyer över stan. Ben Affleck har ju regisserat filmen och de flesta filmer han gör utspelar sig i Boston (såsom ”Good Will Hunting” och ”The Town”).
Men den här filmen väcker inte bara minnen från Boston utan också från när jag bodde i London. Då, 2007, skrev jag åtskilliga tusen tecken om Madeleine McCann-fallet. Den lilla flickan som strax före sin fyra års dag försvann i Praia Da Luz i Portugal.
Fruktansvärt fall som nu tas upp igen av Scotland Yard vilket är bra eftersom brottsplatsundersökningen och hela utredningen verkar vara under all kritik.
Misstänker att det var någon galning som kidnappade flickan. Tänk om det var den där Robert Murat i alla fall?
Fatta att Maddie är nio år nu. Om hon lever.
Jag har skrivit så fruktansvärt mycket om det här och vill verkligen veta vad som har hänt henne. Tror inte att föräldrarna är inblandade som många trodde ett tag.

I alla fall , ”Gone Baby Gone” har många likheter med Madeleine McCann-fallet och flickan i filmen är nästan en kopia av henne.
Detta insåg Ben Affleck mfl och filmens premiär sköts upp i Storbritannien just därför.


Förresten: Omar, The Wire-Omar, är med i ”Gone Baby Gone” och han uttalar po-lice precis som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar