fredag 6 maj 2011

Färdknäppen och andra knäppa knep

Kom på efter förra inlägget att jag förutom den där halva klunken vin drack alkohol vid ett annat tillfälle under graviditeten. Det var när jag gick över tiden. Min barnmorska rekommenderade att jag skulle dricka ett glas champagne för det kan tydligen sätta i gång värkarna.
Märk väl att jag gick 16 dagar över tiden och var väldigt desperat efter alla knep som fanns för att få ut Daisy. Så jag var tacksam för alla tips som fanns och testade det mesta.
Jag ska lista dem här nedan men ge er (ev gravida) en heads up – inga knep fungerar! Min erfarenhet är att det finns inga genvägar, ungen kommer ut när den är redo och känner för det. Gör den inte det när det gått 42+0 veckor fixar de en igångsättning på BB. Var lugn med den vetskapen. Bebisen kommer ut till slut.
Ägna istället den eventuella bonustiden som ges till att göra sånt du inte kommer hinna den närmaste tiden post-bebis. T ex manikyr, pedikyr, gå till frisören, städa, rensa i lådor och garderober, inred bebisens rum, kolla på dvd-boxar, gå på restaurang med kompisar, baka (t o m det gjorde jag!), putsa fönster (sägs vara ett knep också) osv.

Så, nu till listan över alla knep jag testade för att sätta i gång värkarbetet:

  • Dricka champagne (Håkan köpte lyxig variant i piccolo-flaska)
  • Äta kopiösa mängder ananas (Gott alternativ)
  • Äta en massa hallon
  • Gå i trappor
  • Färdknäppen (bästa alternativet även om det inte heller funkar)
  • Gravid-shiatzu
  • Gravid-massage
Testade dock inte risin-olja. Det verkade helt enkelt för äckligt. Jag valde de lyxigare alternativen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar