lördag 7 maj 2011

Sjusovare är vi allihopa

Vi  bjöd över Daisys gudmor i går för grillning på balkongen och sen spelade vi NE-spelet. Daisy vaknade vid halv tolv och var superpigg så hon fick vara med en halvtimme innan vi la henne igen.
När spelet var avgjort, eller oavgjort blev det rättare sagt, för jag kastade in handduken halv två i panik över att Daisy skulle vakna om bara några timmar och jag då skulle vara en zombie av trötthet.
Håkan sa att jag kunde vara lugn, att han skulle ta Daisy på morgonen:
– Men work your magic först, sa han.
Magiken ligger i att jag kommit på ett trick som får Daisy att somna om på morgnarna istället för att gå upp strax före sex när det är dags att byta dagens första blöja.

Det går till så här:
Jag tänder inga lampor i sovrummet och har dovt ljus i badrummet. Lägger sedan inte tillbaka henne i spjälsängen utan lägger henne mellan oss i dubbelsängen, lägger mig med ansiktet jättenära hennes (hon gillar det) och fortsätter blunda. Hon blir lugn av det och efter några dubbelrullningar och lite joller i sängen ger hon upp och somnar också.
Oftast har man då förhandlat sig till minst en timmes sömn till, i bästa fall mer till runt halv åtta.
I morse, när vi alltså var extra trötta, vaknade både jag och Håkan före Daisy efter att jag ”worked my magic”.
Hon vaknade nämligen kvart över tio.
Hon har taktkänsla den där ungen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar