söndag 22 maj 2011

Saucedo vs Saade

Jag har gjort en spaning.
Före ESC och efter Mello-finalen hörde man nästan överallt att Danny borde ha vunnit istället för Eric Saade (jag själv inkluderad).
På radion spelades ofta ”In the club” men rätt sällan ”Popular”.
Det var som att vi inte kunde stå för vårt val. Typiskt svenskt. Ängsligt. Svenska folket och internationella juryn röstade fram Saade men på Twitter, Facebook och i folkmun gick det inflation i att säga att Danny var bättre.
Min systerson, som är fem år, sjöng jämt ”In the club”. Men inte ”Popular”.
Inför ESC tyckte en massa tyckare att  Saade var alldeles för kaxig, att han stack ut hakan för mycket och hade fått hybris.
Himla osvenskt av honom liksom.
Men han visste ju vad han kunde leverera och vad det var värt.
Så kom finalen och många satt som fågelholkar när Sverige plockade poäng efter poäng och vi ledde jättelänge.
Redan på måndagen hörde jag ”Popular” började spelas minst en gång i timmen.
Nu kunde vi plötsligt vara stolta över vårt val eftersom vi fått en kvittens på vår smak av Europa (som ju knappast är kända för sin goda musiksmak inom ESC).
Ängsligt som sagt.

Nu läser jag i Expressen att Danny också vill ”erövra” Europa och ska nu lanseras i England. Men han är liksom för internationell för att säga England, eller Storbritannien för den delen.
Utan han säger så här:
”Att lanseras i UK känns helt fantastiskt.”
Han är alltså för cool för att säga det på svenska och måste visa att han är så nere med England att han säger, nej inte United Kingdom, utan UK.
Och så har han nu gjort en video med sadomasochistiska (eller sadomachochistiska som Expressen passande nog valt att stava det) inslag.
Varför? Jo, för att han gillar´t skriver Danny på Facebook:
”Det finns en städad version för er som inte gillar tuttar och S&M. Jag och en massa andra människor älskar det och videon och är väldigt glada för resultatet.”
Det var ju lite… oväntat.
Nu har vi alltså en artist som kidsen älskar som har hybris och en artist som kidsen älskar som gillar sadomasochism.
När jag var liten gillade jag Herreys.

2 kommentarer:

  1. Faktum kvarstår; Dannys låt var mycket bättre plus att han är en otroligt mkt bättre sångare än Eric. Jag känner Danny lite personligen och charmigare kille får man leta efter. Samma gäller säkert Eric om man lär känna honom. Tycker ingen av dem lider av hybris, och om nu Danny säger UK , vafan spelar det för roll? Vet att han kämpat hårt för att komma dit han är nu och han är jätteglad över den lilla lanseringen i UK!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Gillar att få respons. Om du läser mitt inlägg ser du att jag också gillade Dannys låt bättre.
    Och om du läst min blogg tidigare har du förhoppningsvis sett att jag gillar att Saade har gott självfötroende som då vissa tolkar som hybris.
    Jag har också träffat både Danny och Eric många gånger och vet att de ät väldigt schyssta killar.
    Men jag tycker fortfarande att det är roligt att Danny säger UK och jag tycker fortfarande att det är lite uppseendeväckande att han gillar sadomasochism.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera