torsdag 5 maj 2011

Det här gör mig heligt förbannad

Har ni läst den här artikeln?
Jag blir så in i bängen förbannad på en manlig bartender som bestämmer sig för att agera moralens väktare och ställa sig över Livsmedelsverkets rekommendation och förneka en ammande mamma att beställa ett glas vin på Rival.
Jag har själv suttit på restaurang med Daisy och sippat på ett glas vin eller en öl och sedan ammat. De blickarna jag har fått då har skrikit ”du är en usel mamma”.
När jag var på Mississippi Inn med några tjejkompisar i somras beställde de in rödvin. Jag var synligt gravid och heligt sugen på att smaka lite lite. Så jag bad servitören om ett halvt glas. Han tittar på min mage och säger:
– Är du verkligen säker på det?
Jag blev helt paff. Jag drack en halv klunk av det där vinet för att jag fick så otroligt dåligt samvete och kände mig som en urusel mother-to-be.

Jag berättade om det där sen för en kvinna som är i min mammas ålder. Hon tittade frågande på mig och sa:
– Sånt där var det ingen som sa nåt om när vi var gravida med er i er generation. Man drack vin och det var inget med det. Det är ju inget fel på er, eller hur?

När Livsmedelsverket gick ut med att det är okej att dricka lite ibland när man ammar försökte en massa barnmorskor mfl att mörka det vilket togs upp i ”Uppdrag Granskning” bland annat.
Jag fattar att man är lite restriktiv med de här råden eftersom de lätt kan övertolkas av någon som kanske har alkoholproblem. Men sunt förnuft räcker ju långt.

Min kompis "Apotekaren” är farmaceut och jag pratade mycket om det här med honom när jag ammade.
Han var helt med Livsmedelsverkets linje och förklarade det rätt smart:
– Tänk om du har en promille i blodet, det är ju jättefarligt för ett foster eftersom allt du får i dig går direkt till barnet i magen. Men när du ammar är det helt annorlunda eftersom ni inte delar kropp och blodsystem. Har du till exempel en promille i blodet och dricker ditt eget blod blir du ju inte full. Och i bröstmjölken kommer det ut kanske en promille av den promillen du har i blodet. 
Fatta hur många nollor det blir, typ 0,0000000000001. 
Orkar inte räkna men ni förstår poängen med hur lite det är.

Jag drack öl eller vin ibland när jag ammade och Daisy är världens gladaste och friskaste bebis.
Och den där bartendern på Rival kan dra åt helvete.

1 kommentar: