söndag 22 maj 2011

Det här med namn

Träffade min kusin Maria i förmiddags. Hon är gravid med sitt andra barn och vi diskuterade en massa namn. Hennes son heter Dylan efter poeten Dylan Thomas. Men många tror att det är efter Bob Dylan (och om hon får en son har flera föreslagit att hon ska döpa honom till Bob). Jag tänkte först att det det var efter Dylan i Beverly Hills 90210 eftersom jag och min kusin älskade den serien när vi var små (och får hon en dotter kan hon ju döpa henne till Kelly eller Brenda).
Förutom Bevvan älskade vi New Kids on the Block och Nintendo (speciellt Super Mario Bros).
När jag kom hem googlade jag Daisy och läste här att Luigis fru i Mario-spelen heter Daisy.
OCH JAG VISSTE INTE DET!
Skäms.
Princess Daisy i Mario-spelen.


Tidigare i veckan var min kompis Pia här hemma och berättade att hennes barndomsvän som är gravid ska döpa sin bebis till Daisy om det blir en dotter.
Vem hon inspirerats av?
MIG.
Pia har berättat om min Daisy och kompisen tyckte att namnet var så fint.
Jag blev helt obeskrivligt stolt och tänkte för en millisekund att vi kanske startat en namntrend.
Men insåg millisekunden senare att det faktiskt är att tro lite för mycket om mig själv.

När jag var gravid kollade jag en del i den här boken nedan. Där står det att 17 personer fick Daisy som tilltalsnamn 2008. Namnet har inte legat på topp 100-listan alls sedan 1998 enligt SCB. Förmodligen aldrig någonsin. Totalt bär 1094 kvinnor namnet Daisy i Sverige, men bara drygt hälften har det som tilltalsnamn.

Nu tänker jag så här:

  • Antingen är vi relativt unika i vårt namnval.
  • Eller så är statistiken ett bevis på att vi har dålig smak.
  • Det ska bli intressant att se om ett par år hur många som fått namnet Daisy.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar