måndag 9 januari 2012

Första dagen på dagis avklarad

Men först: Varför heter det inte dagis längre utan förskola?
Jag får onda ögat om jag säger dagis i närheten av dagispersonal, f´låt förskolepedagoger (no offence syrran). När jag skulle skriva in Daisy på dagis hittade jag inga dagis inom mils avstånd från där vi bor, just för att de heter förskola. Google it right liksom.

Anywho.
Nu har vi avklarat första dagen på förskolan. Och med ”dagen” menar jag två och en halv timme (9-11:30).
Det började bra, Daisy diggade att se så många polare och lekte enbart med ”killiga” leksaker som bilar, klossar och en trehjuling (tummen upp för hennes egna lilla könskamp).
Sedan kom Farliga Ungen.
Farliga Ungen hade också sin första dag i dag, hade dessutom med sig båda sina föräldrar, men vad hjälpte det. Inom loppet av en halvtimme hade hon bitit två ungar i kinden så de började blöda, smällt till en på truten så hon nästan började blöda näsblod och dunkat en annan i huvudet.
Sedan ägnade jag resten av tiden åt att hålla borta Daisy från Farliga Ungen.

Strax efter tio blev Daisy trött. Och med trött menar jag helt jävla utmattad. Då var det napp och bära runt på henne som gällde. 
Joråsåatte.
Vid lunch fick alla sitta på små stolar (alltså inga barnstolar med stöd). Daisy halkade runt på sin, en unge åkte av och slog i pannan. Alla, A.L.L.A, barn kunde äta själva med sked. A.L.L.A utom Daisy.
Joråsåatte.

En ren allmän reflektion efter första dagen: Inga mammor pratar med mig. Verkligen inga. Men tre pappor sökte kontakt och började prata.
Hur ska jag tolka det?

Nya tag imorgon. Operation väja för Farliga Ungen lär fortsätta.

12 kommentarer:

  1. Det handlar om att höja statusen på ett lågstatusyrke och i förlängningen förhoppningsvis också lönerna i nämnt skrå.

    SvaraRadera
  2. Och det är så klart jättebra!
    Dagis låter bara mysigare på något sätt. Handlar väl mest om att jag måste se till att vara mer up to date.

    SvaraRadera
  3. Vänta du bara. En vacker, solig eftermiddag när du kommer för att hämta din lilla prinsessa kommer någon av förskolepedagogerna meddela att ditt barn - på riktigt, DITT barn - blivit Farliga Ungen... Du får veta att hon bitit ett annat barn så att det började blöda. När du skamset frågar vem det var så att du kan be föräldrarna om ursäkt för ditt barns beteende kommer du mötas av svaret: - det är sekretessbelagt.
    Joråsåatte, det kommer bara bli bättre :-)

    SvaraRadera
  4. Hahahaha, så sant så sant.

    SvaraRadera
  5. Hej! Angående varför dagis numera heter förskola så har jag skrivit ett förklarande inlägg här http://fullavtankar.blogspot.com/2009/09/om-skillnaden-mellan-dagis-och-forskola.html Det kanske kan göra dig lite klokare? =) Hoppas att resten av inskolningen går bra!

    SvaraRadera
  6. Mycket bra förklarat! Självklart väljer jag äkta varm choklad framför Pucko.
    Jag ber faktiskt om ursäkt till alla mina bloggläsare för att mitt blogginlägg var ignorant och respektlöst.
    Tack för upplysningen och hoppas du fortsätter läsa mig.

    SvaraRadera
  7. Cut yourself some slack. Ordet dagis är djupt rotat. Jag tycker att man ska säga förskola, men råkar säga dagis rätt ofta själv.

    SvaraRadera
  8. Du kommer att gråta såna tårar när du lämnar kvar henne på förskolan så att du anar inte... /flash

    SvaraRadera
  9. Jag tror dig Flashen. Och med tanke på hur blödig jag är nyförti'n lär det bli Niagarafallen (hoppeligen inte dito på dottern).

    SvaraRadera
  10. Åh jag säger ju dagis själv då och då....får oxså onda ögat då...men man e ju uppväxt med dagis.Bara att pränta in!
    D kommer trivas som fisken i vatnnet och inskolningen är minst lika mycket för dig vännen.
    Kram Syrran

    SvaraRadera
  11. Tack sis! Du har så klart rätt. Kram

    SvaraRadera