tisdag 9 augusti 2011

Multitasking

Vi tar som sagt varannan natt nu.
Officiellt har jag semester i augusti och Håkan är föräldraledig så jag tänker att han kan ta varje natt men den förhandlingen gick inte lysande direkt.
Har i och för sig triumfkorten att jag ammat i sex månader, haft huvudansvaret i tio månader och har gått med på att vara hemma en extra månad för att han ska göra karriär…
Skulle kanske ha spelat ut de korten i förhandlingen.
Men varannan natt funkar det med.

Däremot är jag väldigt fundersam kring det här med genetik.
Är det genetiskt att vi kvinnor sover extremt lätt när vi fått barn, vaknar av minsta pip och aldrig skulle kunna rulla över på vårt barn i sängen?
För det känns inte som att mannen på samma sätt ”har det i sig”.

Och sen om Håkan tar Daisy på morgonen och jag får sova vet jag att det ändå är en himla massa jag måste ta hand om sen när jag vaknar. Medan jag kan vika tvätt, tömma en diskmaskin, plocka undan, duscha och fixa på balkongen under de där timmarna på morgonen är det just det och extra allt jag måste ta hand om sen om jag fått sovmorgon.
Då ska kaffekoppar ställas undan, barnstolen torkas av, tvätt slängas i tvättkorgen, matrester på Daisys tallrik slängas och haklappen sköljas av.
Hur kan jag hinna allt det och han ingenting?

Håkan sa i går att jag har mycket mer avslappnad inställning till vårt barn. Jag låter henne krypa runt och upptäcka själv. Han sitter och tittar på henne nonstop, redo att rycka in för eventuella faror som kan dyka upp på hennes upptäcksfärd.
Den här mer avslappnade inställningen kommer med vanan tror jag. Den man får när man här hemma med barn på heltid. Håkan kommer ju få den vanan också då. Så småningom.
Men det här med multitasking, intuition osv kommer det också med (hel)tiden hemma med barn eller har bara vi kvinnor det i oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar