måndag 24 januari 2011

Dopet

Dopet i lördags var en blöt historia.
Bokstavligt talat för att Daisy fick vatten på sin hjässa.
Blöt även på så sätt att jag blev oväntat rörd i kyrkan och faktiskt fick koncentrera mig för att inte fälla en tår. Tårarna stod istället farmor och mormor för.
Blöt också eftersom vi höll igång i över 14 timmar. Först dop, sedan bjudning på restaurang och sedan efterfest hemma hos oss.
För att inte göra genomgången för tradig för er tänkte jag gå igenom hela tjottaballongen i punktform och med hjälp av bilder.
Är ni med?

Ny erfarenhet: Amma i kyrkan. Så var det gjort också. Daisy började köra hyenan mitt under ceremonin. Det var bara att ta henne och sätta sig på sista bänk medan prällen fortsatte predika. Efter fem minuter var vi med i matchen igen. Då somnade Daisy i min famn framme i kyrkan.

Oväntad svaghet: Gudmor. Höll heffaklumpen Daisy större delen av dopceremonin och hon har fortfarande träningsvärk i armen.

Paketpolisen: Kidsen på kalaset. Daisys presentbord var magnifikt. Vi öppnade inte ett enda paket. Det gjorde de andra barnen med motiveringen: ”Daisy är faktiskt för liten för att öppna paket.”



Vaskning: Det gick åt ungefär tredubbelt så mycket alkohol än vad vi planerat på dopbjudningen. Antingen vaskades varannan flaska bubbel eller så har vi en väldigt törstig släkt.



Kortast kjoltyg: Jag, tydligen. Det var ett himla tjat från svärmor och hennes svägerska om att min klänning var oootroligt kort. Precis som de hade på sina söners dop på sextio- och sjuttiotalet. Väljer att ta det som en komplimang.



Längst kjoltyg: Daisys dopklänning. En fin liten sak som både hennes pappa, gudfar och en rad kusiner och släktingar haft på sina dop. I kjolen är allas namn inbroderade. Och snart även Daisys. Dessutom kom spetsen från Daisys pappas mormors brudslöja. Det är fint med tradition.

Sötast 1: Daisy med sin pappas kusinbarn Tora, Fredrika och Louise. Som svärmor sa: De ser ut som Hagasessorna ihop.


Sötast 2: Min systerson Noel och kusinbarn Dylan.

Långe farbrorn: Gudfar. Visst ser han ut som en jätte där vid dopfunten?


Stoltast: Var vi.

Mums-mums: Afternoon tea med scones och clotted cream (ser ni bebisen på toppen?) och min mans delikata pastasallad samt gudmors tiramisu på efterfesten.

Tappra riddare: Alla ni härliga som hängde med på efter-efterfesten.



Talang: Jag vaknade med väldigt ont i halsen i går. Trodde först att jag blivit sjuk men kom sedan på att jag nog slitit ut stämbanden där på småtimmarna i Singstar. Jag som aldrig kunnat sjunga slog nästan alla och fick toppoäng. Har jag fått bättre röst post baby?


Flest klädbyten: Daisy.

I strumpbyxor och linne ifall hon spräcker en blöja innan intåget i kyrkan.
I dopklänningen.
På mottagningen.
I den fantastiska Carrie Bradshaw-klänningen hon fick i doppresent av MrR och sockerbiten.
Relaxad mellan klädbytena.
I velourklänning och blöja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar