söndag 4 maj 2014

Tidsperspektiv à la treåringen


Daisy har lite svårt att greppa detta med tidsperspektiv. Men här kommer en liten parlör som hjälp för dåtid och framtid.

Igår = Allt som hänt fram till idag. 
Det kan vara igår, en vecka sedan, flera månader sedan eller förra året. 


Exempel: "En gång bröt jag benet och fick åka ambulans. Det var igår."

På torsdag = Allt som händer efter idag.
Det kan vara imorgon, om en vecka, om flera månader eller tio år.

Exempel: "På torsdag fyller jag år. Då ska jag ha tårta och bjuda alla mina kompisar". Födelsedagen är egentligen i september.

Detta lite skeva tidsperspektiv kan ställa till problem.
Som när Daisy kommer till förskolan och säger: "Jag kräktes igår!"
När det egentligen var för två månader sedan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar