fredag 23 maj 2014

Att skilja på tvillingar

Att vara tvillingmamma är lite som att vara en vandrande sevärdhet. Jag blir stoppad flera gånger per dag av människor som vill berätta sin egen tvillinghistoria, om en släkting, ett syskon eller en kompis som är tvilling. 
Varje dag får jag frågan om eller hur vi skiljer på tvillingarna.
Varje dag svarar jag lika många gånger att jag oftast har lätt att skilja på dem, Håkan lite svårare (och här väljer jag att inte berätta att jag under hela dagen igår tog fel på Lily och Siri pga att jag klätt dem likadant.). För säkerhets skull har vi målat stortånageln på Siri sedan BB. Hon har också en smilgrop på höger kind medan Lily har lite smalare ansikte.


Men de är ju enäggstvillingar och därmed slående lika. Till exempel skiljde det bara 30 gram mellan dem på senaste invägningen på BVC (de ligger nu runt 7500 gram och är båda 66 cm långa).
Det finns dock vissa skillnader:
• Lily vill alltid ligga på mage. Till och med när hon sover. Att få henne att ligga still på rygg i mer än tre sekunder är svårare än att lösa Rubiks kub.
• Siri har mycket bättre bordsskick. Hon äter mycket och bra. Man behöver knappt torka henne runt munnen efteråt. Lily däremot äter med hela ansiktet (och kroppen).
• Lily retas mycket och gör gärna små tjuvnyp på Siri.
• Siri sover oftast längre. Lily är mer lättväckt.
• Siri är bättre på att hålla i nappflaskan.
• Lily har ett litet jack bakom höger öra. Detta upptäckte jag först häromdagen. Men ett bra kännetecken.
• Jag försöker att alltid klä dem lite olika. Till exempel bodys i olika färg eller om en har klänning och en har byxor i lika mönster. Annars klär jag överlag Siri i randigt i den mån det går och Lily i enfärgat. 
• Båda ler ofta och mycket. De är extremt glada barn. De blir bara arga när de är hungriga eller trötta och då vänder det på en sekund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar