torsdag 29 maj 2014

Livet som föräldraledig


Det är helgdagar nu. Tydligen. Som föräldraledig glömmer man lätt bort det där. Röda dagar innebär att Håkan är hemma. Skönt tänker jag med avlastning med barnen. Kommer sedan på mig själv med att gå runt och bli småirriterad. Jag plockar liksom efter en person till här hemma helt plötsligt. Sakerna ligger inte där jag la dom. Köksbänken skiner inte mellan måltider. Jag märker att jag har mina rutiner och de rubbas. Och jag märker att det stör mig.
Som att tvillingarnas haklappar, skålar och skedar måste diskas direkt efter måltiderna annars får man aldrig bort det där orange fläckarna.
När jag står och febrilt försöker få bort det några timmar senare och svär för mig själv att det här är faktiskt mina dagliga arbetsredskap som är förstörda då slår det mig att jag nog varit föräldraledig för länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar