fredag 16 maj 2014

Att sluta amma

Jag ammade Daisy tills hon var sex månader. Sedan tappade hon själv intresset och jag vill minnas att det var väldigt smärtfritt och enkelt att sluta.
Den här gången, med tvillingarna, har jag våndats lite. Dels för att jag ju dubbelammat och producerat så mycket mer, dels för att det gjort så ont när jag försökt dra ut på det.
Men Köpenhamnsresan visade sig vara en lyckoträff på så många sätt. Mina (miss)lyckade försök att pumpa ur gjorde att jag kom hem med två kanonkulor som var redo att avfyras vilken sekund som helst. Men det visade sig också vara sista sucken. Som att jag chockade brösten.
För nu har jag inte ammat sen kanonkulesöndagen. Och det kom liksom inget mer efter det. Allt sinade.
Så nu är jag inne på femte dagen utan att amma. Jag saknar det inte ens trots att jag nog ammat för sista gången i mitt liv. Och tvillingarna har inte visat någon saknad.
Nu väntar jag med spänning på att få min lilla hylla tillbaka - någorlunda intakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar