söndag 2 mars 2014

Sömnbristen sköljer in som en våg i vårt hem

Vi har varit bortskämda med tvillingarna. När allt runtomkring varit ett kaos har de varit de snällaste bebisarna man kunnat önska sig. Gråter nästan aldrig, sover 6-7 timmar i sträck per natt och ligger mest och jollrar.

Tills nu.

Har ju lärt mig att allt går i faser och hänger ihop med utvecklingssprång. Hoppas innerligt att den här fasen blir kortvarig. Annars lär trötthetsblåsorna under ögonen få sällskap av kråksparkar, påsar och gråa hår.

Så här såg min natt ut:

24:00 Somnar strax efter midnatt. Har alltid svårt för att somna på kvällen då tankarna kommer när allt är tyst.

01:00 Daisy dundrar in och vill ha hjälp på toa. Hon är kissnödig. Bär sedan in hennes täcke och kudde till dubbelsängen då hon vill sova med mig. Oklart när jag somnar om.

02:50 Tvillingarna vaknar. Exakt samtidigt. Lika hungriga. Hinner inte ens fixa en nappflaska då skriken redan hägrar. Tvillingammar i icke-ergonomisk ställning för att ta skydd från en sparkande Daisy.

03:30 Tittar på klockan när jag lägger ner tvillingarna i spjälsängen igen. Oklart när jag somnar om.

06:00 Tvillingarna vaknar igen. De får mat, jag byter blöjor, sjunger men inget hjälper. De gallskriker. Jag och Håkan går runt med varsin bebis och vyssjar tills vi ger upp och gör en deal. Han tar första passet med twinsen tills Daisy vaknar. Då tar jag över. Hoppas innerligt att Daisy sover länge eftersom hon somnade sent igår.

06:40 Tittar på klockan när jag lägger huvudet på kudden igen.

07:28 Daisy vaknar. Jag mutar med Bamse på telefonen för att tjäna in lite tid att blunda. Vi fipplar med detta i en halvtimme ungefär.

08:10 Sätter på ett nytt klipp med Bamse. Sen minns jag inte mer. Daisy måste ha gått upp.

10:15 Jag vaknar. Har ingen aning om var jag är någonstans. Hör alla barnen på nedervåningen.

Håkan går då ut på promenad med tvillingarna så de somnar i vagnen. Nu har vi gjort ett skiftbyte och han sover.

Hej prövningarnas söndag!

Frågan är om vi kommer ur tofflorna idag Daisy och jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar