torsdag 6 mars 2014

Framfall

På dagens mammaträff på BVC fick jag lära mig ett nytt ord: framfall.
BVC-sköterskan pratade om hur viktigt det är med bäckenbottenträning. Man har ju hört det där hundra gånger och tänkt att jag ska börja knipa och jada jada. Annars kan man kissa på sig och så vidare.
Jag satt där och kände mig rätt korkad som inte hört ordet förut men tänkte att det kanske var ett annat ord för inkontinens.
Men så har jag lärt mig genom åren när man suttit i viktiga möten med viktiga typer att om det är något inte jag förstår är det oftast minst en till i rummet som inte gör det heller men inte vågar fråga. Och då kan det snarare ses som en styrka att våga fråga.
Så jag har börjat våga fråga.
Idag gjorde jag det.
Ni kan sluta läsa nu om ni vet vad framfall är men ni andra (hoppas ni är minst en)... håll i er nu.
Framfall är när livmodern trillar ut.
Livmodern. Trillar. Ut.
*paus för andhämtning och insert apemojin som håller för ögonen*

Det är tydligen allt vanligare och man behöver inte ens ha fött barn för att drabbas. En tjej som sprang tjejmilen ba "hm vad konstigt det känns mellan benen. Som om något trillat ut. Oj, det var visst min livmoder."

Jag ska knipa så mycket ikväll när jag sitter och kollar på True Detective så ni anar inte. Kommer ev köpa en pilatesboll imorgon också.
Här ska inget falla ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar