fredag 10 juni 2011

Det kom ett samtal i går…

Mamma (smått uppstressad): Allt har blivit helt stort. Vad ska jag göra?
Jag: Vaddå stort?
Mamma: På datorn! Texten är jättestor jag ser inte hela Blocket-annonsen.
Jag: Ok. Vad gjorde du då?
Mamma: Jag tryckte på knappen ovanför Å.
Jag: Knappen ovanför Å?
Mamma: Ja.
Jag: Alltså, vad står det på den knappen?
(Eller tangenten som vi säger i folkmun)
Mamma: Vad det står?
Jag: Ja.
Mamma: Det är knappen ovanför Å.
Jag: Ok, men jag vet inte vad det står på den knappen för jag har inte samma dator som du.
Mamma: Vad ska jag göra? Var ska jag trycka?
Jag: Jag vet inte riktigt. Jag har ju Mac och du har PC.
Mamma: ??????
(Jag kunde lika gärna prata kinesiska)
Jag: Ok, men i ditt fönster på datorn, finns det en ruta uppe i högra hörnet med ett lite mindre A och ett stort A?
Mamma: (Fingrar på tangenbordet)
Jag: Nej, på skärmen alltså.
Mamma (uppstressad och upprepar vad pappa säger i bakgrunden): Nej, jag tror inte det. Google, Blocket och internet (!) är för stort men mejlen är ok.
Jag: Eh ok.
Mamma: Kan du gå in på Blocket och söka bla bla bla bla…
Jag (avbryter): Nej, jag kan inte nu jag steker pannkakor.
Mamma: Oj, nu funkar det. Vi hörs hej!
(Klick)


Vad jag låg och tänkte på i natt? Vad står det egentligen på tangenten ovanför Å på mammas dator? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar