söndag 3 juli 2011

En smak av barndomen

När jag var liten bodde jag i Töcksfors i Värmland. En väldigt liten ort som inte ens är en egen kommun.
Utbudet där var inte så stort. Allt som fanns låg mellan Shell och kiosken, den sk "raggarsvängen". Det fanns kompisar i min klass som aldrig åkt rulltrappa, som aldrig varit utanför Värmlands gränser.
Ibland gjorde min familj utflykter. Som två gånger per år då vi åkte till mormor och morfar i Stockholm och shoppade kläder inför skolstarten (annars var det mest postorder) och åt på McDonalds. Jag beställde alltid cheeseburgare utan ost. Logiskt.
Mitt livs första pizza åt jag i Arvika. Den där pizzerian gjorde vi utflykter till då och då när familjen skulle lyxa till det lite.
På somrarna åkte vi ofta till västkusten. Där fick jag köpa kulglass för första gången. Efter många smakprover hittade jag min favoritcombo som jag hållit mig till sedan dess.
Igår åkte vi ut till glasskiosken i Tylösand och köpte kulglass.
Det blev så klart blåbär, melon och pecannötkola.
Det smakade barndom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar