tisdag 25 oktober 2011

Allvarligt? Allvarligt!

Jag blir mörkrädd av den senaste undersökningen som familjeliv.se gjort.
Den visar att varannan mamma mellan 18 och 29 år vill bli hemmafru.
Mäh! Ursäkta?
Vad hände med högre ambitioner i livet, få en pension, ha ett liv även utanför hemmet?
Detta andas så mycket uråldriga ideal att det är skrämmande.
Är det Svenska Hollywoodfruars fel som glorifierat livet som hemmafru?
Självklart är det inte så enkelt.

Men framförallt ska vi komma ihåg att denna undersökning gjordes på familjeliv.se. En sajt jag svurit mig själv att aldrig gå in på – vare sig under graviditeten eller post bebis.
Den verkar så läskig med sina pekpinnar från andra mammor och så långt i från hur jag själv är som det nästan går att bli.
Självklart är det fantastiskt att vara hemma med sitt barn och vara närvarande som förälder. Men det är det ju för pappan också. Frågan har heller inte ställts så här: Vill du bli hemmaman?

Över 9 000 mammor – och 53 procent mellan 18 och 19 vill bli hemmafru.
Måste. Djupandas. Lite.
Och sen jobba vidare.
För just det ja, jag gillar att ha en egen karriär, utvecklas, tjäna egna pengar och ha arbetskamrater.
Jag är övertygad om att det gynnar vår familj och min lilla dotter också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar