tisdag 29 april 2014

Livet i hus

Jag fick frågan för ett bra tag sedan av en läsare här på bloggen om jag kunde lista fördelarna och nackdelarna med hus. Just då kände jag att allt var för färskt för att jag skulle kunna samla mina tankar kring livet i hus men nu har vi bott här i snart åtta månader så nu bör jag ha lite koll. Efter den här helgen tenderar det dock att bli övervägande positivt.

Fördelarna:
  • Känslan av att ha ett eget hus och se huset när man kommer hem och tänka: Bor jag där?
  • Att kunna gå ut på morgonen och känna gräs under fötterna.
  • Det nya umgänget. Plötsligt får man goda vänner i grannarna. Om man har tur. Jag har haft tur.
  • Barnen får nya lekkamrater (förhoppningsvis) och kan springa mer fritt.
  • Man behöver inte hitta på aktiviteter på samma sätt varje helg som när man bodde i lägenhet. Barnen är oftast mer nöjda med att vara hemma och föräldrarna gillar (förhoppningsvis) att fixa med huset.
  • Det är faktiskt idylliskt.
  • Utrymmet! Herregud, plötsligt har man så mycket yta och det finns garage och grejer där man kan stuva undan saker. Himla bra grej!
  • Besöken tenderar att vara längre. Tar vännerna sig väl ut till förorten (vilket de gör oftare än jag trodde) stannar de länge. De kommer redan på eftermiddagen alternativt sover över. Oftast.
  • Det blir plötsligt intressant med trädgårdsskötsel.
  • Det blir roligare att inreda.
  • Man kan grilla jämt om man vill. 
  • Man kan ha gungor, rutschkana och sandlåda i trädgården.
  • Daisy har en lekstuga.
  • Att man så himla lätt kan ratta barnvagnen runt huset och låta twinsen sova på altanen.
  • Tystnaden.
Nackdelarna:
  • Är man föräldraledig kan det bli rätt ensamt. För mig blev det för stor skillnad jämfört med livet i Hammarby Sjöstad. Att jag bor i ett område där det inte ens finns ett mysigt café nära suger. Ibland vill man ju bara byta miljö och få sig en kaffe. Att tvingas åka till köpcentrum för detta känns ju lagom kul.
  • Man blir mycket mer bilberoende. I alla fall vi. När jag var höggravid önskade jag bodde i USA så att jag kunde ratta in på en Starbucks drive through för en latte. Med tvillingarna i bilen har jag samma önskan. Kör nu ofta drive through på McDonalds bara för en latte.
  • Grannar. Gillar man inte att umgås med grannar kan det bli svårt att bo i hus. Detta har dock inte varit ett problem för oss. Men i lägenhet till exempel är det ju snarare en sport att lyckas undvika alla grannar.
  • Att skotta och klippa gräset (vilket Håkan i och för sig gör).
  • Avsaknad av stadspuls. Men den kan man ju lätt få genom att åka in till stan.
  • Det är dyrare att åka taxi hem.
  • Förr eller senare lär man bli tvungen att köpa en studsmatta till barnen för att de inte ska våldgästa grannarna hela tiden.
  • Det kan bli dyrt med alla omkostnader.
  • Att det inte finns ett stort utbud av take out-restauranger inom några minuters promenadavstånd. Detta gör i och för sig att man lagar mer mat hemma vilket ju är ekonomiskt. Men inte lika kul ala gånger.
  • Tystnaden.
Nu kommer jag inte på fler nackdelar. 
Men det är ganska solklart: Jag älskar att bo i hus. Jag älskar att bo i vårt hus. Jag har fått vänner för livet. Daisy likaså. Min levnadsstandard har höjts avsevärt. Mina intressen har utvidgats och familjen mår prima under detta tak. Nu när våren kommer upptäcker vi också vad som växer i vår trädgård. Som detta träd till exempel.
Och Håkan har gått bananas i trädgården. Han planterar, gödslar och står i timmar och spanar ut över gräsmattan och filosoferar om nästa projekt. Daisy hjälper gärna till och har fått en egen skottkärra.
Just det ja, vi har fått göra helt nya investeringar också som att köpa en massa trädgårdsmaskiner med mera. Jag fick lite köpmani i helgen också och köpte grejer till en egen grillhörna för Daisy.
Dagar som i går var det dessutom extra trevligt att vara föräldraledig. Att sitta på altanen i solen medan tvillingarna sov i skuggan.
 
Livet i hus: +++++

1 kommentar:

  1. Det här är typ ett inlägg där jag direkt fick hoppa till nackdelarna med hus och försöka läsa dem med övertygelse :) Jag och sambon är väldigt hussugna just nu, men vill först landa i tvåbarnsfamiljandet plus spara ihop en massa pengar innan vi köper hus. Och det är ju kanske klokt. Men sommaren är en jobbig tid att bo i lägenhet, i synnerhet när man har barn. Efter varje promenad upp till den närliggande lekparken går jag hem och hemnetknarkar lite. Det är ju ett lite större projekt att gå ut när man bor i lägenhet och det är lätt att sukta efter ett hus alla fördelar med altan m.m. Så då kan det ändå vara bra att tänka på att allt är inte tipptopp med hus och försöka värdesätta det man har. Som typ gångavstånd till stan där man när som helst kan köpa en mjukglass. Men ja. Hus ja. Det vill man ju ha trots allt.

    SvaraRadera