fredag 28 juni 2013

På förekommen anledning

Det har lämnats en hel del rätt vidriga kommentarer här de senaste dagarna. Egentligen vill jag inte ge er främlingar med så mycket hat i er någon luft men innan jag sätter punkt för den här diskussionen tänker jag klargöra några saker trots att ni verkar vilja läsa det ni vill läsa och inte det som faktiskt står.
1. Nej, Håkan pratade inte i mobiltelefonen när detta hände. Daisy släppte hans hand för en sekund i parken på denna gemensamma gång - och cykelbana. Och det räckte.
2. Vi är inte ute efter någon personlig vendetta mot den här kvinnan som körde på Daisy. Inte alls. Det var en hemsk olyckshändelse som fick förödande konsekvenser och vände upp och ner på vår tillvaro. Jag hör gärna hennes version men det är inte "versionerna" som är det viktiga. Vi vill enbart med den debatt som uppstått uppmärksamma folk på vad som kan hända om man inte anpassar farten efter omgivningen. Och att vi förhoppningsvis kan undvika sådana här olyckor i fortsättningen om alla sänker farten i allmänhet.
3. Vi har aldrig hävdat att det var en smitningsolycka. Vi har bara sagt att vi inte vet vem hon är. När kvinnan väl fick stopp på cykeln var hon skärrad, Håkan i chock med en skrikande Daisy i famnen och han kände direkt att något var fel i benet. Han såg i kvinnans ögon att skälla ut henne var att sparka på någon som redan ligger ner. Men han hade nog med Daisy och bad henne hålla sig undan. Då cyklade hon vidare. Jag hoppas om det var jag som cyklat på ett barn att jag hållit mig på avstånd men ändå lämnat mitt namn och nummer till en annan förälder eller fröken för att få veta hur det gick med barnet.
4. Angående cyklisten jag såg häromdagen så körde han alltså i bilfilen mot rött när de gående hade grön gubbe och körde alltså rakt genom övergångsstället när en förskoleklass passerade. Jo, det är ett trafikbrott.
5. Håkan har aldrig utgett sig för att "kunna det här med cyklar". Det var bara så de valde att presenterade honom i Nyhetsmorgon.
6. Att han sa 50 km/h var en schablonsiffra för att betona hur snabbt vissa cyklister upplevs fara fram. Historier om dessa fartivriga cyklister har vi fått höra dagligen nu i tre veckors tid från folk som hört av sig och det var huvudanledningen till att vi ville lyfta frågan.
7. Vi har inte utnyttjat några mediekontakter. Vi har inte kontaktat någon journalist om Daisy. De har kontaktat oss.
8. Barn är mjuka. Bilar är hårda. Cyklar likaså.
Jag har nu stängt kommentarsfunktionen på bloggen tills vidare. Alla ni som vill utmåla oss som oansvariga föräldrar och att vi själva orsakat Daisys nuvarande tillstånd kan fortsätta göra det i era cykelforum.
Det här är inte platsen för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar