torsdag 30 juli 2015

#tvillingupproret

Det pågår ju en debatt i sociala medier som kallas #tvillingupproret. I korthet går det ut på att det är orättvist att tvillingföräldrar inte får ut komplett föräldraledighet för två barn, dvs 2x480 dagar utan mindre än hälften för andra tvillingen, dvs 480+180 dagar. 

För att vara helt ärlig var jag dåligt påläst kring hur föräldraförsäkringen ser ut för tvillingföräldrar. Jag trodde det var 480+180 dagar. 

Efter att ha sett den här debatten på Nyhetsmorgon har jag börjat utveckla en åsikt och insett att detta är en viktig debatt. Hanne Kjöller tar en del (billiga) poänger i början men spårar sedan ur. Margareta Ölwe har ju rätt i att man måste fokusera på sakfrågan. Och det är att 90 av dessa 180 "extra" dagar är ersättning på lägstanivå, dvs dagar få föräldrar har råd att ta ut. Och då blir det svårt. 

Över 50 procent av alla tvillingar föds för tidigt. Jag har vänner som nyligen fick tvillingar extremt tidigt. Inte nog med att hon blir "snuvad" på graviditeten lever de i en limbo där varje dag är en kamp för barnens överlevnad. Det läggs ett stort ansvar på båda föräldrarna. Att en av dem ska kunna jobba under den här perioden är omänskligt att begära. Alltså kan en stor del av föräldradagarna gå åt under denna kämpiga period. Självklart behöver de då alla extra dagar de kan få för att klara resten av föräldraledigheten innan barnen är mogna att börja på förskolan. Många tvillingmödrar blir, liksom jag, även sjukskrivna innan förlossningen pga olika sjukdomar och risken för komplikationer. Med facit i hand borde jag ha lyssnat på råden från barnmorskor och läkare om att sjukskrivas i tid, helst från vecka 25. Jag borde lyssnat på alla varnande ord om att vänta tvillingar är en riskgraviditet. Jag pushade mig för långt. Jag svimmade på tunnelbanan och fick åka ambulans i vecka 31. 

Med detta sagt och efter att ha satt mig in lite i debatten tycker jag att föräldraförsäkringen för tvillingföräldrar borde innefatta åtminstone alla 180 "extra" dagar med full ersättning och inte bara 90. Lily och Siri är självklart två individer men vi behöver inte 480 föräldradagar per barn för att klara att ta hand om dem på bästa sätt. 

Vad tycker ni om #tvillingupproret?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar