torsdag 5 juni 2014

Det är jag och Rachel i Friends

Min bästis brukar skämta om att jag är som Rachel i Vänner. Och bakom detta skämtet ligger ett uns av allvar och många exempel som liksom underbygger liknelsen. 


Min bästis brukar skämta om att jag är lik Rachel i Vänner för att jag ofta (för ofta?) byter presenter jag får. Oftast i smyg eller med någon påhittad ursäkt helt enkelt för att jag vill ha något annat.
Detta är ett högst ocharmigt drag. Jag vet. Kunde jag inte få vara lik Rachel på något annat sätt istället? Som hennes voluminösa hår till exempel.
I alla fall.
Med detta sagt kan jag nu erkänna att jag bytte halsbandet jag fick av Håkan i julklapp mot ett annat. Med detta sagt kan jag nu erkänna att jag bytte presenten jag fick av Håkan på Mors Dag.
I det senare fallet hävdar jag att det var högst befogat och jag tror att han är benägen att hålla med. För nu skrattar vi om det.
For the record vill jag säga att Håkan (i vanliga fall) är väldigt bra på att köpa presenter till mig. Till Mors dag var han inte lika bra på att köpa present till mig. Jag vet att jag kommer låta otacksam och andra mindre smickrande benämningar nu men here we go.
• Jag fick ett par träskor.
• De var helt vanliga träskor.
• De hette Knulp. (Byt ut sista bokstaven mot näst sista bokstaven så fattar ni.)
• Testa att ratta tre barn där två är bebbar så fattar ni ironin i föregående punkt.
• Han hade köpt likadana träskor till sig själv några dagar tidigare, börjat använda dem (stolt!), hävdat att alla husägare behöver ett par träskor och när Mors Dag väl kom lite tagit bort exklusiviteten i att få denna present eftersom han sedan ett par dagar tillbaka knallade runt i dylik present.
• Han köpte ett par träskor.

Jag kan ha skickat följande sms till min granne/vän:
"Träskor! TRÄSKOR! Här har jag skrutit om hur bra Håkan är på att köpa presenter så får jag ett par träskor på mors dag.
Rub it in liksom att jag numer lever ett oglammigt liv i förorten och bara behöver praktiska saker."

Hon fick i och för sig ett staket av sin man. Ett staket han redan satt upp.
I alla fall.
Håkan lämnade tillbaka de där träskorna. Men som husägare måste man tydligen ha ett par träskor så idag fick ett par chockrosa (av annat märke än Knulp) flytta in här hemma.
Chockrosa höjde ju ändå glamfaktorn lite.
Inbillar jag mig.

Med vänlig hälsning,
Rachel Green




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar