tisdag 11 augusti 2015

Mordet i Upplands Väsby

Jag är uppvuxen i Upplands Väsby. När vi flyttade från Värmland gick jag högstadiet och gymnasiet i denna Stockholmsförort. Mordet på den 21-åriga kvinnan i helgen skedde i motionsspåret ett stenkast från min pappas lägenhet. I gymnasiet hade vi friluftsdagar i den skogen. Jag har sprungit där. Under skoltiden bodde vi i ett annat område i Upplands Väsby där jag joggade i ett liknande motionsspår. Tills en ung tjej blev våldtagen där. Sedan vågade jag inte mer. Jag var rädd bara jag gick ut med hunden. Det är för jävligt att vi kvinnor ska behöva gå runt och vara rädda för män med en skev bild av kvinnan, en uppenbar störning i huvudet och med en våldsbenägen läggning. Att vi ska känna oss begränsade av vissa män. Jag generaliserar nu men Katarina Wennstam (författare, journalist och programledare i Nya Efterlyst) beskriver situationen väldigt bra efter den här aktionen.  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar