lördag 13 december 2014

När morgonen börjar mardrömslikt

Att bli väckt av fyraåringen före sju morgonen efter julfesten för att hon vill att jag ska välja kläder.
Trots att jag vet att jag inte kommer att få välja utan hon kommer rata de plagg jag föreslår och välja själv.
Jag vet redan nu vad det blir - tomteklänningen.
Men jag kravlar mig ändå upp för att i mörkret upptäcka att det ser ut som att det varit en ytterst lokal jordbävning i hennes rum.
Jag ser min hårborste där i mörkret samtidigt som jag kliver på en Barbie.
Tänder lampan.
Tänker att nej nu har Daisy klippt av Barbies hår. Tittar på min borste. Ser att den är full av blonda hårtester. Ser en sax. Anar oråd.
Det är inte Barbie som fått hockeyfrilla. Daisy har klippt sig själv.
Håret är numer väldigt kort - på ena sidan på bakhuvudet.
Börjar plocka hår överallt. Ser att hon även färglagt alla vita möbler med tusch. Frågar med panik i rösten vad hon gjort.
Får svaret att hon tyckte det skulle bli fint.

Om jag hade världens sämsta julkalender som Maria hade denna morgon åkt högst upp på listan med raketfart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar